registreren

Van Gogh

Help Van Gogh en maak de schilderijen compleet.

Soort spel

Platformer, behendigheid

Beschrijving

Van Gogh is lekker aan het werk, maar toch ontbreekt er iets in zijn schilderijen. Ze missen nog de finishing touch. Dat geeft niets, want Tikkit staat te trappelen om Van Gogh te helpen bij het afmaken van zijn kunstwerken. Reis van Brabant via Parijs naar Zuid-Frankrijk en help Vincent van Gogh met zijn mooiste schilderijen.

Heb je meegedaan aan de iPad-wedstrijd
in de kerstvakantie? Dit zijn de winnaars!

Museumschatten

In dit spel kun je deze schatten winnen. Verzamel ze allemaal!

In Arles genoot Vincent van de rijke kleuren in de natuur. Hij probeerde dan ook zoveel mogelijk buiten te werken, precies zoals zijn oude leermeester Anton Mauve hem vroeger had aangeraden. De frisse kleuren en het felle zonlicht van Zuid-Frankrijk gaven Vincent inspiratie. Hij maakte veel schilderijen, met expressieve penseelstreken en heldere kleuren. De ‘Tuin in Arles’ is hier een goed voorbeeld van.

In het gele huis in de stad Arles woonde en werkte Vincent twee maanden lang samen met de kunstenaar Paul Gauguin. Ze hadden lange gesprekken over kunst, maar waren het niet altijd met elkaar eens. Ze kregen zelfs flinke ruzies. Daar raakte Vincent zo van in de war, dat hij niet meer goed wist wat hij deed. Na een ruzie met Paul Gauguin sneed Vincent zelfs een stukje van zijn linkeroor! Toen werd hij opgenomen in een ziekenhuis. Daar genas de wond aan zijn oor, maar Vincent bleef zich moe en verward voelen. Daarom liet hij zich een paar maanden later opnemen in een inrichting in het plaatsje Saint-Rémy. Daar waren ze expert in het behandelen van mensen met dezelfde problemen als Vincent, of erger. Vincent bleef er een jaar lang.

Vincent schilderde hier een warme zomeravond in de stad Arles. Je ziet een verlicht terras van een café. Vincent schilderde dit werk in de nacht, buiten onder de sterren. Dat was heel bijzonder. De meeste kunstenaars maakten ’s nachts alleen een snelle schets. Vincent wilde zelf de kleuren van de nacht zien, om deze goed te kunnen schilderen. Opvallend is het geel van het licht, tegen de heldere blauwe sterrenhemel. Aan zijn broer Theo schreef hij: ‘Ik geloof dat het overvloedige gaslicht, dat immers geel en oranje is, het blauw sterker doet uitkomen'.

Vincent schilderde hier een warme zomeravond in de stad Arles. Je ziet een verlicht terras van een café. Vincent schilderde dit werk in de nacht, buiten onder de sterren. Dat was heel bijzonder. De meeste kunstenaars maakten ’s nachts alleen een snelle schets. Vincent wilde zelf de kleuren van de nacht zien, om deze goed te kunnen schilderen. Opvallend is het geel van het licht, tegen de heldere blauwe sterrenhemel. Aan zijn broer Theo schreef hij: ‘Ik geloof dat het overvloedige gaslicht, dat immers geel en oranje is, het blauw sterker doet uitkomen'.

Vincent woonde twee jaar lang in Parijs, bij zijn broer Theo. Die was kunsthandelaar en vond dat Vincent wel iets van de Franse kunstenaars kon leren. Hij kreeg gelijk: Vincent ging lichtere kleuren gebruiken en ontdekte het schilderen met stippels en streepjes. In Parijs maakte Vincent een heleboel schilderijen van zichzelf. Daarmee oefende hij het schilderen van portretten. Op dit schilderij zie je hem als een echte kunstenaar. Hij heeft een palet en penselen in zijn hand, en er staat een schilderij op de schildersezel. De bakjes op het palet gebruikte hij voor lijnolie en terpentine. Daar kon hij zijn olieverf mee verdunnen.

Dit bloemstilleven schilderde Vincent in de zomer van 1886. Hij woonde toen in Parijs. Dat was het centrum van de kunst: daar moest je zijn om de nieuwste ontwikkelingen te volgen. Door te kijken naar schilderijen van andere kunstenaars zag Vincent dat zijn eigen schilderijen wel erg donker van kleur waren. Daarom begon hij te experimenteren met fellere kleuren en andere schilderstijlen. Bloemstillevens waren daarvoor heel geschikt als onderwerp.

Na een ontmoeting met de schilder Paul Signac maakte Vincent dit bijzondere schilderij. Het is helemaal opgebouwd uit gekleurde stippen. Signac had hem verteld over deze techniek, waarbij de kleuren zich pas ‘mengen’ als je ernaar kijkt. Vincent probeerde dit uit en zette heel precies de juiste kleuren naast elkaar. Door rood en groen (op de wand) te combineren, en het geel van de stoelen met het blauw in het tafelkleed, zorgde hij voor sterke contrasten. Daardoor krijg je een soort 3D-effect. Dit zul je in Vincents latere werk nog vaak terugzien!

Waarde Theo, Neem me niet kwalijk dat ik rechtstreeks gekomen ben. Ik heb er zo lang over nagedacht en ik geloof dat we op deze manier tijd winnen. Ben in het Louvre vanaf 12 uur of eerder, als je wilt. Antwoord s.v.p. om te laten weten hoe laat je in de Salle Carrée kunt zijn. Wat de kosten betreft, ik zeg het je nogmaals, dat komt op hetzelfde neer. Ik heb nog geld over, dat spreekt voor zich, en voordat ik iets uitgeef, wil ik met je praten. We regelen het wel, dat zul je zien. Kom er dus zo spoedig mogelijk heen. Ik druk je de hand. Vincent

Vincent schilderde, toen hij in Nuenen woonde, veel stillevens. Precies zoals zijn leermeester Anton Mauve hem in zijn periode in Den Haag had aangeraden. Een stilleven is een schilderij van spullen die in een mooie compositie bij elkaar staan. Je kunt als schilder dan goed oefenen met het uitdrukken van ruimtelijke vormen op een plat vlak. En met de werking van licht en schaduw op kleuren. Daarbij probeerde Vincent het effect van verschillende verfstreken uit.

De school van Vincent was eerst bedoeld als paleis voor Koning Willem II. Helaas heeft de koning er niet gewoond. Een week voordat het paleis klaar was, is Willem II overleden. Daarna werd het een Hogere Burgerschool, de HBS waar Vincent leerling was.

Toen hij 30 jaar was ging Vincent bij zijn vader en moeder wonen, in Nuenen. De vader van Vincent was dominee: iemand die in de protestantse kerk de kerkdienst leidt. Een dominee woonde met zijn gezin in een ‘pastorie’, een huis dat bij zijn kerk hoorde. Op dit schilderij zie je de pastorie van dominee Van Gogh en zijn vrouw. Vincent woonde en werkte er bijna twee jaar lang. Hij had er een eigen atelier, aan de achterkant van de pastorie.

In dit kerkje in Zundert was Vincents vader dominee. Vincent heeft hier vaak naar zijn vaders diensten geluisterd. Op 30 maart 1852, precies één jaar voor de geboorte van Vincent, werd Vincent’s grote broer dood geboren. Deze broer heette ook Vincent. Hij werd in Zundert begraven, waar je nu nog steeds het grafje kunt bekijken. Vincent heeft als jongen vaak langs dit graf met zijn eigen naam gelopen, op weg naar de diensten van zijn vader in de kerk.

‘De aardappeleters’ is één van Vincents allerberoemdste schilderijen. En er zijn er meer van! Deze ‘Aardappeleters’ vind je in het Kröller-Müller Museum. Het was een studie voor het schilderij dat in het Van Gogh museum hangt en waarin hij bijvoorbeeld de personen nog iets preciezer uitwerkte. Vincent werkte drie hele dagen aan het schilderij, in het huisje van de boerenfamilie. ‘Ik voel mij thuis daar,’ schreef hij aan zijn broer Theo.